Last stop on the great seaside tour of 2013? Livorno! Or, Leghorn in English, and we all know how I feel about that. I spent a solid half an hour looking at a map wondering what Leghorn meant.
This town was entirely new to me, and I was a bit nervous after a friend's review. Actually, her exact comment was, "Why on earth are you staying in Livorno? It's soooo boring!" Livorno served as a home base for the Le Spiagge Bianche in Rosignano, and a day trip to Pisa.
Le Spiagge Bianche was a different beach experience than what we were used to. Blue water, white sand, and nary a beach umbrella in sight. I'm a bit fuzzy on the details, but the white sand is a by-product of the factory located right behind it, and/or a gift from the factory owners to make people forget about the related polution. There's no life to be found in the water, and the first thing my dad noticed is that it doesn't smell like the ocean. At all. Creepy, but once you move past that then it's pretty easy to enjoy the day there. It's just such a different experience from the other beaches where you're crammed on to one small strip of public beach - 4kms of public beach in Italy is a rare find in my opinion!
Balanced out with this local experience was a super-tourist day in Pisa. You can look at as many photos as you want, but nothing quite prepares you for how weird it is to see the Leaning Tower of Pisa. And all of the people taking photos!
All in all, Livorno as a home base worked well. And they have some goooooooooood seafood. Try the fish stew!
L'ultima fermata del grande viaggio al mare di 2013? Livorno! Ma chi ha deciso che si deve dire Leghorn in inglese? Perchè non possiamo dire Livorno tutti?
Questa città era completamente nuova per me, ma ero un po' nervosa dopo che una mia amica ha detto che ero pazza stare a Livorno. Non c'è niente da fare! Secondo lei... ci siamo fermati lì però per andare alle spiagge bianche a Rosignano, e poi a Pisa.
Le spiagge bianche sono come nient'altro che ho visto in italia. L'acqua azzurra, la sabbia bianca, e nessun ombrellone. Non mi ricordo benissimo, ma mi sa che la sabbia bianca viene da una fabbrica dietro, ed è stata forse un regalo dalla fabbrica per far dimenticare alla gente che la fabbrica danneggia l'ambiente. Non vive nessun pesce nell'acqua, e la prima cosa che ha detto mio padre è che non si sente l'odore del mare. Per niente. Stranissimo. Ma quando si dimentica di questo è molto facile godersi la giornata là. È un mondo diverso dalle altre spiagge dove la spiaggia pubblica è un metro quadrato con 200 persone - trovare 4km di spiaggia pubblica in italia non è facile!
Dopo una giornata italiana (pochi turisti alle spiagge bianche), siamo andati a Pisa per un giorno turistichississississimo. Puoi guardare mille foto del torre di Pisa ma non ti preparano mai a vederlo di persona. E poi tutte le persone facendo le foto è una cosa troppo divertente da guardare!
Insomma, Livorno come un posto centrale è funzionato bene. E si mangia il pesce fresco e buonooooo. Provate il Cacciucco!
No comments:
Post a Comment